Reference

Menneskelige malerier

Om Gitte Skovmands kunstneriske univers

Varme og menneskelighed. Det er de to ord, som først dukker frem på tasterne, når man skal beskrive Gitte Skovmands kunst. Hun har den sjældne egenskab, at hun udover de selvfølgelige maleriske færdigheder har et blik for de små detaljer, der kan karakterisere et menneske og en situation. Det udtryk i øjnene, det drag om munden eller den bevægelse med hænderne, som sammenfatter vores liv i et splitsekund og røber sorger, glæder, særheder og engagement, fanger Gitte Skovmand med solidaritet og et glimt i øjet i sine malerier. Det må kræve en skarp iagttagelsesevne og en ikke ringe psykologisk indsigt at nå denne præcision i udtrykket. Ikke mindst fordi det virker fuldstændigt ubesværet fra kunstnerens side. Man kan sammenligne det med de forfattere, de virkeligt gode forfattere, der uden de store armbevægelser kan beskrive det menneskelige sinds dybder på en måde, så vi alle kan forstå og leve os ind i det. Leif Panduro og Finn Søborg er to eksempler, Lise Nørgård et tredje. Især den sidstnævntes præcise indblik i den menneskelige psyke og varme, nogle gange overstrømmende humor, genfinder man i Gitte Skovmands malerier.

Som Lise Nørgård har også hun et særligt blik for det stærke køn. I Gitte Skovmands malerier finder man således en række portrætter af kvinder, der emmer af solidarisk overskud og solidaritet. Vi ser kvinder i alle aldre og former, utilslørede, med paraderne nede, samtalende, hyggende sig og først og fremmest hvilende i sig selv. På samme måde har Gitte Skovmand et blik for dyr. Ikke dyr i naturvidenskabelig forstand, men som kunstneren opfatter dem med sit ekspressive udtryk og, rammende nok, også som repræsentanter for og symboler på menneskelige følelser, særheder og vaner. På denne måde stiller kunstneren en slags spejl op overfor os. Ikke et spejl, der nådesløst hudfletter os og alle vores fortrædeligheder, men et spejl, hvori vi kan genkende os selv, vores håb, drømme og luner. Der er derfor alle gode grunde til at kalde Gitte Skovmand for en humanistisk maler.

Udtryksmæssigt er Gitte Skovmand en kunstner, der sammenfatter et stærkt og spontant temperament med et blik for billedets dekorative kvaliteter i dette ords bedste forstand. Dekorative kvaliteter, der forstærkes af den sikre farveholdning, hvor mellemtoner sættes op overfor rene stærke farver i en fin vekselvirkning. Som et kontrapunktisk modspil til den monumentale hovedperson ses blomster, sommerfugle og mønstre i alle mulige forskellige former og afskygninger. Ligeledes ser man ofte i de underliggende lag af kompositionen motiver med hjorte og stiliserede menneskefigurer. Udover de rent kompositoriske motiver til dette, får det også en til at tænke på de helleristninger, hulemalerier og kultfigurer, der udgør fortidens kunstneriske skatkammer. Et skatkammer og en fortid, som Gitte Skovmand gør levende og nærværende ved at flette dem ind i disse motiver af moderne menneskers handlinger, drømme og excentriciteter. Fortid og nutid, mænd og kvinder, kærlighed, værdighed, varme og solidaritet er således det, der kendetegner Gitte Skovmands meget menneskelige og sympatiske malerier.

Tom Jørgensen, kunstskribent på Information